Anna Lindberg

Chokladmuffins
Jag var inne på vine i eftermiddags och såg att min kompis Hanna hade lagt ut klipp på när hon gjorde chokladmuffins. Det såg så himla gott ut så jag frågade henne om receptet och så bakade jag dom själv nu ikväll. Dom blev jätte goda! Så jag tänkte att ni också kan få ta del av receptet.
 
Ingredienser:
100 g mörk choklad (70%)
50 g smör
1 ¾ dl mjölk
2 ägg
1 ½ dl råsocker (jag hade inget så jag tog ¾ strösocker och ¾ farinsocker och det funkade också bra)
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 krm salt
 
Gör så här:
1.  Sätt ugnen på 175°C. Grovhacka chokladen. Smält smöret i en kastrull eller mikrovågsugn. Blanda ner choklad och mjölk och rör tills chokladen smält.
2. Vispa ägg, råsocker och vaniljsocker fluffigt.
3. Blanda mjöl, bakpulver, kakaao och salt. Vänd ner choklad- och mjölkblandningarna i äggsmeten.
4. Ställ pappersformar i en muffinsplåt så att smeten inte rinner ut. fyll formarna till ⅔ med smet. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Klart!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress